ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΟΛΘ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ

Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης υπό τον τίτλο «ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ»

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 1

Σκοπός - ορισμοί

1. Οι διατάξεις του παρόντος νόμου ρυθμίζουν τη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών προς οποιονδήποτε πιστωτή, οι οποίες είτε προέρχονται από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη, είτε αποτελούν οφειλές από άλλη αιτία, εφόσον η ρύθμιση των εν λόγω οφειλών κρίνεται από τους συμμετέχοντες στη διαδικασία απαραίτητη προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του οφειλέτη.

Παρατηρήσεις

Η  φράση «  εφόσον η ρύθμιση των εν λόγω οφειλών κρίνεται από τους συμμετέχοντες στη διαδικασία απαραίτητη προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του οφειλέτη. »

πρέπει να διαγραφεί γιατί πιθανό να οδηγήσει σε παρερμηνείες και αρνήσεις . Αν ο πιστωτής δεν επιθυμεί (για οποιοδήποτε λόγο) δεν  συναινεί . Είναι δηλαδή πλεονασμός δεδομένης της διαδικασίας κατά το άρθρο 7 (κοινοποίησης στους πιστωτές, από τον συντονιστή ,της αίτησης του οφειλέτη , ώστε οι τελευταίοι να ασκήσουν τα δικαιώματά τους.

Σχέδιο νόμου

ι. Ως «πρόσωπα συνδεδεμένα με τον οφειλέτη» νοούνται:

(i) Όταν ο οφειλέτης είναι φυσικό πρόσωπο, οι σύζυγοι, οι συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι δευτέρου βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από τον οφειλέτη.

Παρατηρήσεις

1) Να συμπληρωθεί η φράση νομικά πρόσωπα κα να προστεθεί η λέξη «οντότητες» ώστε να βρίσκεται σε αρμονία με τη φρασεολογία του Ν 4172/2013 και του Ν 4308/2014.

2)Να προστεθεί παράγραφος που να προβλέπει ως συνδεδεμένα με τον οφειλέτη φυσικό πρόσωπο πέραν των αναγραφομένων στην περίπτωση (I) είναι και τα νομικά πρόσωπα και οντότητες  που ελέγχονται από τον σύζυγο , τους συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι δεύτερου βαθμού του οφειλέτη φυσικού προσώπου.

Σχέδιο νόμου

(ii) Όταν ο οφειλέτης είναι νομικό πρόσωπο, τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ελέγχουν το νομικό πρόσωπο του οφειλέτη, καθώς και οι σύζυγοι και οι συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι του δεύτερου βαθμού των ως άνω φυσικών προσώπων. Επίσης τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από τον οφειλέτη.

Παρατηρήσεις

1) Ομοίως και σε συνάρτηση με το προηγούμενο  να προστεθεί  η λέξη οντότητα

2) Ομοίως η  πρόβλεψη « Επίσης τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από τον οφειλέτη» να συμπληρωθεί και με τα νομικά πρόσωπα-οντότητες που ελέγχονται από τον (την) σύζυγο και τους συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι δευτέρου βαθμού του οφειλέτη.

Σχέδιο νόμου

ιδ. Ως «εμπειρογνώμονας» νοείται κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που προσφέρει κατ’ επάγγελμα υπηρεσίες χρηματοοικονομικών συμβουλών σχετικά με την αναδιάρθρωση επιχειρήσεων.

Παρατηρήσεις

Η παράγραφος ιδ να αναδιατυπωθεί ως εξής :

Ως εμπειρογνώμονας» νοείται κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που προσφέρει κατ’ επάγγελμα συμβουλευτικές υπηρεσίες σε οικονομικά , χρηματοπιστωτικά, αναπτυξιακά , επιχειρηματικά, φορολογικά ,λογιστικά , διοικητικά και οργανωτικά θέματα και έχει άδεια ασκήσεως οικονομολογικού επαγγέλματος την οποία χορηγεί το ΟΕΕ 

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 2

Πεδίο Εφαρμογής

1. Κάθε φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα και κάθε νομικό πρόσωπο το οποίο αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013 (Α’ 167) και έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, δύναται να υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, εφόσον:

Παρατηρήσεις

1)Από τη διατύπωση της παραγράφου αυτής προκύπτει ότι εξαιρούνται από τη διαδικασία  του μηχανισμού τον οποίο περιγράφει  το παρόν σχέδιο νόμου κάθε φυσικό πρόσωπο το οποίο δεν έχει την πτωχευτική ικανότητα έστω και αν αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 4172/2013 επομένως εξαιρεί ένα σημαντικό αριθμό φυσικών προσώπων ατομικών επιχειρήσεων που ασκούν τα κατονομαζόμενα από το άρθρο 48 ν 2238/1994 επαγγέλματα (τα λεγόμενα ελευθέρια επαγγέλματα ) ή ασκεί ατομικά αγροτική επιχείρηση .

Ωστόσο δεν εξαιρεί από τη διαδικασία του προτεινόμενου μηχανισμού ρύθμισης τα νομικά πρόσωπα που ασκούν τα επαγγέλματα αυτά.

Εδώ πρέπει να προσθέσουμε ότι μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις φυσικών προσώπων με οφειλές τα οποία να ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα κατά τις διατάξεις του Ν 4172/2013 , αλλά η δραστηριότητα αυτή να είναι μικτή δηλ ένα τμήμα της να εμπίπτει στις «μη καλυπτόμενες από το παρόν σχέδιο νόμου δραστηριότητες» και ένα άλλο να είναι εντός .

Για λόγους ισονομίας προτείνουμε την ένταξη στις διατάξεις του υπό καθιέρωση μηχανισμού και των παραπάνω φυσικών προσώπων  .

2) Να προβλεφθεί η δυνατότητα υπαγωγής στις διατάξεις του υπό καθιέρωση μηχανισμού ρύθμισης και οι επιχειρήσεις που προήλθαν από μετασχηματισμό ή από διαδοχική μεταβίβαση .

Σχέδιο νόμου

(α) κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016 είχε προς χρηματοδοτικό φορέα οφειλή από δάνειο σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016 ή  είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή είχε βεβαιωθεί η μη πληρωμή επιταγών εκδόσεώς του λόγω μη επαρκούς υπολοίπου κατά το άρθρο 40 του ν. 5960/33 (ΦΕΚ 401 Α’) ή είχαν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις λόγω ληξιπροθέσμων απαιτήσεων εις βάρος του,

Παρατήρηση

Δε μας βρίσκει σύμφωνους η εξαίρεση  όσων οφειλών ρυθμίστηκαν πριν την 1η ΙΟΥΛΙΟΥ 2016 γιατί υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τις οφειλές τους ρύθμισαν αυτές πριν από την ημερομηνία αυτή . Επομένως θεωρούμε ότι άδικα αποκλείονται από την δυνατότητα ένταξής τους στον υπό διαμόρφωση μηχανισμό.

Σχέδιο νόμου

(2. Δεν δύνανται να υποβάλλουν αίτηση για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών οι ακόλουθοι: :

Παρατηρήσεις

Να προστεθεί εδάφιο εδάφιο  ως εξής :

ε) τα υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Σχέδιο νόμου

3. Φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν δύναται να καταθέσει αίτηση για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών εφόσον:

(γ) έχει διακόψει την επιχειρηματική του δραστηριότητα ή, σε περίπτωση νομικού προσώπου, βρίσκεται σε διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης, εκτός εάν αποφασισθεί από το αρμόδιο όργανο η αναβίωση του νομικού προσώπου, πριν την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών ή

Παρατηρήσεις

Να προστεθεί η δυνατότητα υπαγωγής στον  υπό διαμόρφωση μηχανισμό και των οφειλετών φυσικών προσώπων  που ευθύνονται για την καταβολή οφειλών  επιχειρήσεων που έχουν διακόψει την επιχειρηματική τους δραστηριότητα . Πολλοί εξ αυτών διατηρούν επιχειρήσεις και η εξυπηρέτηση αυτών των οφειλών έχει δυσμενή επίδραση στη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους . Για λόγους ισονομίας πρέπει και αυτοί να μην αποκλείονται από τη ρύθμιση που προτείνεται προς καθιέρωση για τον επιπλέον λόγο πως η βιωσιμότητα της επιχειρήσεως (άρα και των επιχειρήσεων αυτών των προσώπων )  είναι βασικός στόχος του μηχανισμού αυτού

Να μπορεί να κάνει επανέναρξη φυσικό πρόσωπο που διέκοψε.

Σχέδιο νόμου

5. Δεν υποβάλλεται αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης του παρόντος νόμου, σε περίπτωση που οι απαιτήσεις ενός πιστωτή υπερβαίνουν ποσοστό 85% των συνολικών απαιτήσεων κατά του οφειλέτη. Για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου το Ελληνικό Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης λογίζονται ως δύο πιστωτές.

Παρατηρήσεις

Το όριο του 85% των οφειλών σε ένα πιστωτή που προτείνεται θεωρούμε ότι αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα ειδικά για τις περιπτώσεις που είχε γίνει παλαιότερη ρύθμιση με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν οι οφειλές σε ένα μόνο πιστωτή πχ  σε μια Τράπεζα ή σε λίγους πιστωτές πχ σε δύο Τράπεζες . Μπορεί να υπάρξουν επιχειρήσεις με τα ίδια οικονομικά δεδομένα αλλά με διαφορετική σύνθεση πιστωτών , να είναι επιπλέον και στον ίδιο κλάδο οικονομικής δραστηριότητας και λόγω ακριβώς της διαφορετικής συνθέσεως των οφειλών η μια να ενταχθεί στον υπόψιν μηχανισμό και για την  άλλη να μην είναι εφικτή η ένταξη . Εδώ έχουμε θέματα διαφοροποίησης τεχνητής των συνθηκών ανταγωνισμού . .

Σχέδιο νόμου

 

Άρθρο 3

Κριτήρια επιλεξιμότητας

1. Ο οφειλέτης που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών του παρόντος νόμου, εφόσον έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων σε μία (1) τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις (3) χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4.

2. Ο οφειλέτης που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών του παρόντος νόμου, εφόσον πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις σε μία (1) τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις (3) χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4:

(α) έχει θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, ή

(β) έχει θετική καθαρή θέση (equity).

Παρατηρήσεις

1) Είναι αναγκαίο  να ορισθεί και στις δύο περιπτώσεις αν λαμβάνεται υπόψιν το αποτέλεσμα της επιχειρήσεως που προκύπτει από τη δήλωση Ε3 για τα φυσικά πρόσωπα και τη δήλωση Ν για τα νομικά πρόσωπα  ή αν θα λαμβάνεται υπόψιν από τις οικονομικές καταστάσεις που προβλέπει ο Ν 4308/14.

2) Η απαίτηση για κερδοφορία στις τρείς (3) τελευταίες , πριν από την υποβολή της αίτησης χρήσεις  θα λειτουργήσει ανασταλτικά ως κριτήριο επιλεξιμότητας . Προτείνουμε αντί των τριών τελευταίων χρήσεων να εξετάζονται οι πέντε τελευταίες χρήσεις , προκειμένου να υπάρξει δυνατότητα ένταξης στον μηχανισμό αυτόν όσο το δυνατό περισσοτέρων επιχειρήσεων.

Επιπλέον  η στόχευση στην κερδοφορία σε μια από τις τελευταίες τρείς ή πέντε χρήσεις είναι ως κριτήριο επιλεξιμότητας  προβληματικό γιατί :

α) η κερδοφορία μπορεί να είναι οριακή

β) η κερδοφορία μπορεί να οφείλεται σε έκτακτα έσοδα τα οποία δεν θα επαναληφθούν μελλοντικά (πχ πώληση παγίου στοιχείου)  

γ) η καθαρή θέση της επιχείρησης να έχει γίνει  ήδη αρνητική .ακόμη και στην αρχή της πενταετούς ή τριετούς περιόδου.

Η  επιλεξιμότητα με βάση τα κριτήρια που τίθενται δε σημαίνει και βιωσιμότητα των επιχειρήσεων . Απλά  αυτά  δίνουν το εισιτήριο για την είσοδο της  επιχειρήσεως  στον υπόψιν μηχανισμό ρύθμισης  και , κατά την άποψή μας , θα πρέπει να συνεξετάζονται και με άλλους δείκτες που  θα κρίνουν τη βιωσιμότητα της επιχειρήσεως. Σημειώνουμε εδώ   ότι η βιωσιμότητα μιας επιχειρήσεως βασίζεται σε τόσο σε ποσοτικά όσο και σε ποιοτικά στοιχεία και είναι αποτέλεσμα των επιδόσεων που αυτή είχε στο παρελθόν , της τωρινής παρούσας καταστάσεως καθώς και των μελλοντικών της προοπτικών . Προτείνουμε επομένως την καθιέρωση μιας  μικρής λίστας αριθμοδεικτών με τους οποίους θα αξιολογείται η βιωσιμότητα της επιχειρήσεως ώστε  αυτή να είναι επιλέξιμη για ένταξη στον προτεινόμενο με το παρόν σχέδιο νόμου  μηχανισμό του εξωδικαστικού συμβιβασμού

2) Ο όρος της υπάρξεως κερδοφορίας σε μια από τις  τρεις (ή πέντε) προηγούμενες , από την υποβολή αίτησης υπαγωγής , χρήσεις αφήνει εκτός μηχανισμού ρύθμισης τεχνικές και οικοδομικές επιχειρήσεις οι οποίες είχαν μειωμένα  έσοδα αλλά για τις οποίες υπάρχουν προοπτικές αξιοποίησης του αποθέματος των ακινήτων που αυτές κατέχουν.

Σχέδιο νόμου 

Άρθρο 4

Υποβολή αίτησης

8. Η υποβολή της αίτησης αναστέλλει τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών (195/1/29.7.2016 απόφαση της επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων της Τράπεζας της Ελλάδος, Β’ 2376) που έχει θεσπισθεί κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4224/2013 (Α’ 288). Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας στο πλαίσιο του παρόντος νόμου, η Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων (ΔΕΚ) του Κώδικα Δεοντολογίας δεν αρχίζει εκ νέου, αλλά συνεχίζεται από το στάδιο στο οποίο είχε σταματήσει.

Παρατηρήσεις

Απόψή μας είναι ότι η ως άνω πρόνοια υπέρ του οφειλέτη θα πρέπει να ισχύει για το σύνολο των πιστωτών ήτοι για όλους τους ιδιώτες πιστωτές και για το δημόσιο .

 Σχέδιο νόμου                                                                  

                                                                           Άρθρο 5

Περιεχόμενο αίτησης

1. Στην αίτηση του ο οφειλέτης αποτυπώνει υποχρεωτικά τα εξής:

(α) πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ, ΚΑΔ, τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση), αναφορά στον κύκλο εργασιών του κατά την τελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης και στις συνολικές υποχρεώσεις του έναντι των πιστωτών του, περιγραφή της δραστηριότητάς του, της οικονομικής του κατάστασης, των λόγων της οικονομικής του αδυναμίας και των προοπτικών της επιχείρησής του,

(β) κατάλογο όλων των πιστωτών του με πλήρη στοιχεία (επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση ) και των οφειλομένων ποσών ανά πιστωτή,

(γ) την πρόταση του για τον τρόπο ρύθμισης των οφειλών του, η οποία περιέχει κατ’ ελάχιστον το ποσό που δύναται να καταβάλει σε μηνιαία ή ετήσια βάση για την αποπληρωμή των οφειλών του, βασίζεται στα εκτιμώμενα έσοδα και έξοδα του οφειλέτη κατά τις επόμενες τρεις (3) τουλάχιστον χρήσεις και είναι σύμφωνη με τους υποχρεωτικούς κανόνες των άρθρων 9 και 15.

(δ) τα στοιχεία που απαιτούνται για την αξιολόγηση της επιλεξιμότητάς του, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 3.

2. Η αίτηση συνοδεύεται υποχρεωτικά και από:

(α) κατάλογο των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη με αναφορά στην εκτιμώμενη εμπορική αξία τους, προκειμένου να είναι δυνατόν να προσδιορισθεί η αξία ρευστοποίησης της περιουσίας του.

(β) πλήρη περιγραφή των βαρών (είδος βάρους, πιστωτής, ασφαλιζόμενο ποσό, σειρά, δημόσιο βιβλίο) που είναι εγγεγραμμένα επί των περιουσιακών στοιχείων που περιγράφονται στο στοιχείο (α) της παρούσας.

 (γ) πλήρη στοιχεία κάθε συνοφειλέτη (επωνυμία, πλήρη διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση).

3. Με την αίτηση, επίσης, συνυποβάλλονται υποχρεωτικά:

(α) δήλωση για κάθε μεταβίβαση ή επιβάρυνση περιουσιακού στοιχείου του οφειλέτη που έγινε εντός των τελευταίων πέντε (5) ετών πριν την υποβολή της αίτησης και για κάθε καταβολή μερίσματος από τον οφειλέτη προς τους μετόχους ή εταίρους ή άλλη συναλλαγή εκτός των τρεχουσών συναλλαγών της επιχείρησης που έγινε εντός των τελευταίων είκοσι τεσσάρων (24) μηνών πριν την υποβολή της αίτησης,

(β) στοιχεία κάθε νομικού προσώπου συνδεδεμένου με τον οφειλέτη με ημερομηνία σύστασης μεταγενέστερη της 1ης Ιανουαρίου 2011, καθώς και πλήρη στοιχεία ακινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων που τυχόν μεταβιβάστηκαν από τον οφειλέτη ή τους συνοφειλέτες  σε πρόσωπα συνδεδεμένα με τον οφειλέτη μετά την 1η Ιανουαρίου 2011 και εφεξής.

(γ) κατάλογος των προσώπων που αμείβονται από τον οφειλέτη και τα οποία αποτελούν συνδεδεμένα πρόσωπα με αυτόν καθώς και ανάλυση των αμοιβών αυτών κατά τους τελευταίους είκοσι τέσσερις (24) μήνες πριν την υποβολή της αίτησης.

4. Πέραν των ανωτέρω αναφερομένων υποχρεωτικών στοιχείων, ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να συνοδεύει την αίτηση του με οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, στοιχείο ή πληροφορία, την οποία θεωρεί σημαντική για την επιτυχία της διαδικασίας.

5. Η αξία των ακινήτων τα οποία δηλώνονται στην αίτηση θα καθορίζεται με βάση έκθεση εκτιμητή ακινήτων, την οποία συνυποβάλλει ο οφειλέτης με την αίτησή του. Εάν ο οφειλέτης δεν προσκομίσει έκθεση από εκτιμητή, ως αξία των ακινήτων στην αίτηση δηλώνεται η αξία που λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ν. 4223/2013, Α’ 287).

8. Η αίτηση συνοδεύεται υποχρεωτικά και από τα ακόλουθα έγγραφα:

(α) Δήλωση εισοδήματος φυσικών προσώπων (E.1) ή δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων (Ν) των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετών.

(β) Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (Ε.3) των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετών.

(γ) Συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών και προμηθευτών των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετών.

(δ) Δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε.9), εφόσον προβλέπεται η υποχρέωση υποβολής της.

(ε) Πράξη διοικητικού προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος του τελευταίου έτους.

(στ) Πράξη διοικητικού προσδιορισμού του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του τελευταίου έτους.

(ζ) Τελευταία περιοδική δήλωση ΦΠΑ (Φ2), εφόσον προβλέπεται η υποχρέωση υποβολής της.

(η) Καταστάσεις βεβαιωμένων οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση και προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οι οποίες να έχουν εκδοθεί εντός τριών μηνών πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.

(θ) Χρηματοοικονομικές καταστάσεις του άρθρου 16 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) των τελευταίων πέντε περιόδων, οι οποίες πρέπει να είναι δημοσιευμένες, εφόσον προβλέπεται αντίστοιχη υποχρέωση.

(ι) Προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός τεταρτοβαθμίων λογαριασμών του αναλυτικού καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται η κατάρτισή του.

(ια) Αντίγραφο ποινικού μητρώου γενικής χρήσης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές Εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες.

(ιβ) Πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο.

(ιγ) Πιστοποιητικό περί μη κατάθεσης αίτησης πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο.

(ιδ) Πιστοποιητικό περί μη λύσης της εταιρείας από το Γ.Ε.ΜΗ., εφόσον ο οφειλέτης είναι νομικό πρόσωπο.

(ιε) Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές Εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες.

9. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Οικονομικών μπορούν να καθορίζονται και νέα δικαιολογητικά ως υποχρεωτικώς συνυποβαλλόμενα με την αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία του παρόντος νόμου έγγραφα ή και να τροποποιούνται τα δικαιολογητικά της προηγούμενης παραγράφου.

 

Παρατηρήσεις

1) Στην πρόταση  

 ι) Προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός τεταρτοβαθμίων λογαριασμών του αναλυτικού καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται η κατάρτισή του,

Η λέξη τεταρτοβαθμίων να αντικατασταθεί από τη φράση ισοζύγιο της τελευταίας αναλυτικής βαθμίδας  και να προστεθεί  η πρόταση ....καθώς και εκτυπώσεις

του μητρώου παγίων της επιχειρήσεως , καθώς και αναλυτικές εκτυπώσεις των περιληπτικών λογαριασμών πελατών . απαιτήσεων και υποχρεώσεων του ισοζυγίου της γενικής λογιστικής . Οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία του Ν 4308/2014 θα υποβάλλουν εξωλογιστική κατάσταση απαιτήσεων και υποχρεώσεων και εκτύπωση του μητρώου παγίων στοιχείων τους ..

Επίσης μπορεί να εξετασθεί το ενδεχόμενο να υποβληθούν και καταστάσεις απογραφής των αποθεμάτων όλων των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως τηρούμενων βιβλίων..

2) Η επιχείρηση που θέλει να υπαχθεί στις διαδικασίες του μηχανισμού αυτού θα πρέπει εκ των προτέρων να υποβάλει ένα πλήθος δικαιολογητικών , πιστοποιητικών και βεβαιώσεων Εχουμε τη γνώμη ότι προέχει η κατάθεση των δικαιολογητικών-εγγράφων από τα οποία θα αξιολογηθεί η βιωσιμότητα της επιχειρήσεως και θα κριθεί η δυνατότητά της να ενταχθεί στις διαδικασίες που προκρίνει το αυτό το σχέδιο νόμου και στο  τελευταίο στάδιο της διαδικασίας να ακολουθεί και η κατάθεση των υπόλοιπων δικαιολογητικών .Με τη διευθέτηση αυτή θεωρούμε πως η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού θα γίνει περισσότερο ευέλικτη για τα συμμετέχοντα σε αυτή μέρη.

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 6

Διορισμός συντονιστή-Δικαίωμα αποποίησης

1. Εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από την κατάθεση της αίτησης η Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. διορίζει συντονιστή της διαδικασίας από το μητρώο συντονιστών που τηρείται στην Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. και στο οποίο εγγράφονται κατά προτεραιότητα διαπιστευμένοι διαμεσολαβητές του ν. 3898/2010 (Α’ 211) μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιεύει ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις παραγράφους 4 και 5. Η έδρα του συντονιστή πρέπει να βρίσκεται εντός της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία έχει την έδρα του ο οφειλέτης. Εάν δεν υπάρχει εγγεγραμμένος συντονιστής στο μητρώο με έδρα εντός της Περιφερειακής Ενότητας, στην οποία έχει την έδρα του ο οφειλέτης, διορίζεται συντονιστής που εδρεύει εντός της διοικητικής περιφέρειας της έδρας του οφειλέτη.

Παρατηρήσεις

Ο περιορισμός που εισάγεται σε σχέση με την έδρα του συντονιστή και του οφειλέτη ενδέχεται να λειτουργήσει αρνητικά για την ομαλή λειτουργία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών ειδικά αν σε μια περιφέρεια υπάρξει πληθώρα αιτήσεων υπαγωγής . Yπάρχει κίνδυνος συσσώρευσης όγκου υποθέσεων και συνακόλουθης καθυστέρησης στην  όλη διαδικασία .

Σχέδιο νόμου

5. Στο μητρώο συντονιστών εγγράφονται:

Σε περίπτωση που δεν καλυφθούν οι θέσεις συντονιστών ανά Περιφέρεια, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους απευθύνει εντός δέκα (10) ημερών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων πρόσκληση προς τους Δικηγορικούς Συλλόγους με έδρα την Περιφέρεια αυτή με τη διαδικασία της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή στο μητρώο εγγράφονται δικηγόροι με πενταετή τουλάχιστον εμπειρία μετά τη λήψη της άδειας άσκησης επαγγέλματος. Εάν οι αιτήσεις εγγραφής υπερβούν σε αριθμό τις υπό κάλυψη θέσεις, ακολουθείται διαδικασία κλήρωσης κατά τα παραπάνω οριζόμενα.

Παρατηρήσεις

Να τροποποιηθεί η παραπάνω διάταξη και να προβλεφθεί η υποβολή πρόσκλησης και προς το περιφερειακό  τμήμα του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος  τα οποίο εδρεύει  στην Περιφέρεια αυτή. Στην περίπτωση αυτή στο μητρώο εγγράφονται οικονομολόγοι ,μέλη του ΟΕΕ με πενταετή τουλάχιστον εμπειρία μετά τη λήψη της αδείας ασκήσεως οικονομολογικού επαγγέλματος .

Σχέδιο νόμου

6. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ανάγκη συμπλήρωσης του αριθμού των συντονιστών σε συγκεκριμένη Περιφέρεια, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με απόφασή του μπορεί να εγγράψει στο μητρώο συντονιστών νέα μέλη από την κατάσταση επιλαχόντων ανά Περιφέρεια. Εάν ο αριθμός των επιλαχόντων δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών της συγκεκριμένης Περιφέρειας, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους δημοσιεύει κοινή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγγραφή στο Μητρώο Συντονιστών διαπιστευμένων διαμεσολαβητών και δικηγόρων ακολουθώντας κατά τα λοιπά την διαδικασία των παραγράφων 4 και 5.

Παρατηρήσεις

Η φράση «διαπιστευμένων διαμεσολαβητών και δικηγόρων» να διαμορφωθεί ως εξής :

διαπιστευμένων διαμεσολαβητών , δικηγόρων και οικονομολόγων.

 

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 8

Διαδικασία διαπραγμάτευσης - Υποχρεώσεις εχεμύθειας και ειλικρίνειας

15. Η εκπροσώπηση του οφειλέτη ή κάθε συμμετέχοντος πιστωτή από δικηγόρο είναι προαιρετική.

Παρατηρήσεις 

Μετά τη λέξη δικηγόρο να προστεθεί ή φράση : ή από οικονομολόγο μέλος του ΟΕΕ κάτοχο αδείας ασκήσεως οικονομολογικού επαγγέλματος.

Σχέδιο νόμου

16. Μετά το πέρας της διαδικασίας   .... το πρακτικό υπογράφεται και αποστέλλεται ηλεκτρονικά στον οφειλέτη και στους συμμετέχοντες πιστωτές

Παρατηρήσεις

 1)Nα προβλεφθεί ρητά στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος , Ν 4172/2013, στο άρθρο 26 παρ. 4 εδάφιο γ ότι για το μέρος της οφειλής που απομειώνεται το πρακτικό αυτό αποτελεί την ανάληψη της κατά νόμο ενέργειας για την είσπραξη της απαίτησης ( ώστε να είναι δυνατή φορολογικά η διαγραφή της οφειλής από τα λογιστικά βιβλία του πιστωτή )

2) Η διαγραφή χρέους υπάγεται στις διατάξεις περί τελών χαρτοσήμου και επιβαρύνεται με 2,4% ή 3,6% χαρτόσημο , αναλόγως αν προέρχεται (το χρέος) από εμπορική ή αστική σύμβαση . Η καταβολή των τελών χαρτοσήμου βαρύνει , κατά τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα , τον οφειλέτη.

Περαιτέρω η διαγραφή χρέους συνεπάγεται φορολογικές συνέπειες τόσο για τον πιστωτή , όσο και για τον οφειλέτη.

Εις ότι αφορά τον πιστωτή , οι διατάξεις των  άρθρων  22  και 23 Ν 4172/2013 (σχετικά με τις εκπιπτόμενες και μη δαπάνες ) σε συνδιασμό με το άρθρο 26 του ιδίου νόμου (βλέπε πιο πάνω) θεωρούμε ότι καλύπτουν την αναγνώριση της σχετικής δαπάνης από αυτόν .

Αναφορικά με τον οφειλέτη , από τον συνδιασμό των άρθρων 21 και 47 (κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα  φυσικών προσώπων και νομικών προσώπων αντίστοιχα) προκύπτει ότι η ωφέλεια από την απομείωση του χρέους αποτελεί κέρδος υπαγόμενο σε φορολογία εισοδήματος. Επομένως το χρέος που θα διαγράψει ο πιστωτής θα αποτελέσει για τον οφειλέτη φορολογητέο εισόδημα και οι φόροι εισοδήματος που θα προκύψουν (πλέον της προκαταβολής) θα επιβαρύνουν μια ήδη υπερχρεωμένη επιχείρηση. Το σημείο αυτό θα πρέπει να το δούμε συνδιαστικά και με τις ενδεχόμενες συνέπειες από την εφαρμογή του άρθρου 66 (εγκλήματα φοροδιαφυγής) του Ν 4174/2013.

Η διοίκηση (υπουργείο οικονομικών) προκειμένου να αντιμετωπίσει παρόμοια θέματα ,που είχαν προκύψει στα πλαίσια του προηγούμενου ΚΦΕ , του Ν 2238/1994) είχε εκδώσει την ΠΟΛ 1150/20-06-2013 , σύμφωνα με την οποία « η διαγραφή χρέους με βάση τον πτωχευτικό συμβιβασμό δεν συνιστά φορολογητέο εισόδημα γιατί δε συγκεντρώνει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος»

Επίσης παρόμοια θέση νομοθετήθηκε και με βάση το άρθρο 62 ν 4389/2016 ,σύμφωνα με τον οποίο «“ Η ωφέλεια νομικού πρόσωπου, νομικής οντότητας, καθώς και φυσικού προσώπου που αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία προκύπτει από τη διαγραφή μέρους ή του συνόλου του χρέους προς πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα, προς υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα ή προς εταιρεία του ν. 4354/2015 (Α' 176) στο πλαίσιο εξωδικαστικού συμβιβασμού ή σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης, δεν θεωρείται δωρεά και απαλλάσσεται του φόρου εισοδήματος.» 

Θεωρούμε  απαραίτητο την εκ των προτέρων ενσωμάτωση των προηγουμένων στο σχέδιο νόμου , με τη διεύρυνση των περιπτώσεων ώστε να καλύπτονται όλοι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία πιστωτές και την  άμεση έκδοση , μετά την ψήφισή  , εγκύκλιου από το υπουργείο οικονομικών η οποία θα προβλέπει τα παραπάνω , υπό το καθεστώς του Ν 4172/2013 όχι μόνο για τα  χρέη του πτωχευτικού συμβιβασμού ή για τα χρέη προς πιστωτικό ίδρυμα , αλλά για όλες τις οφειλές που ρυθμίζονται στα πλαίσια του εξωδικαστικού συμβιβασμού που προτείνεται  να καθιερωθεί από το παρόν σχέδιο νόμου.

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 9

Υποχρεωτικοί κανόνες σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών

2. Η ελεύθερη διαμόρφωση του περιεχομένου της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών υπόκειται στις ακόλουθες εξαιρέσεις (υποχρεωτικοί κανόνες):

(α) Οι ρυθμίσεις της σύμβασης εξωδικαστικής αναδιάρθρωσης οφειλών δεν επιτρέπεται να φέρουν οποιονδήποτε μη συμβαλλόμενο πιστωτή σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των βεβαρημένων υπέρ του περιουσιακών στοιχείων τρίτων, στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης.

(β) Οι προνομιούχοι πιστωτές, δια των ρυθμίσεων της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών, λαμβάνουν κατά προτεραιότητα ποσά και άλλα τυχόν ανταλλάγματα ισάξια με τα ποσά που προβλέπεται ότι θα ελάμβαναν κατά τη συνηθισμένη πορεία των πραγμάτων σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των βεβαρημένων υπέρ τους περιουσιακών στοιχείων τρίτων στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης σύμφωνα με το άρθρο 977 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Παρατηρήσεις

Στο σημείο αυτό θεωρούμε πως θα  πρέπει να εξεταστεί τα εξής το ενδεχόμενο σε περίπτωση τραπεζικών δανείων και ύπαρξης ακινήτων επί των οποίων υπάρχει προσημείωση , να μειώνονται τα επιχειρηματικά χρέη  και να γίνονται ανάλογα της εμπορικής αξίας των ακινήτων αυτών.

 Σχέδιο νόμου

Άρθρο 10

Αμοιβή του συντονιστή

1. Αν ο οφειλέτης και οι συμμετέχοντες πιστωτές δεν συμφώνησαν μεγαλύτερη αμοιβή, η αμοιβή του συντονιστή ορίζεται:

) στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ για οφειλέτες που εντάσσονται στην κατηγορία των μικρών επιχειρήσεων,

 (β) στο ποσό των τετρακοσίων (400) ευρώ για οφειλέτες που εντάσσονται στην κατηγορία των μεγάλων επιχειρήσεων.

Παρατηρήσεις

Θεωρούμε το  προτεινόμενο ύψος της αμοιβής του συντονιστή ως εξαιρετικά μικρό. Η αμοιβή του συντονιστή κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να είναι ανάλογη του χρόνου απασχόλησης του με τη συγκεκριμένη υπόθεση. Διαφορετικός χρόνος απασχόλησης θα χρειασθεί σε μια επιχείρηση με κύκλο εργασιών πχ  50.000,00 ευρώ και οφειλές 40.000,00 ευρώ , από ότι σε μια με κύκλο εργασιών  1.450.000,00 ευρώ και οφειλές  850.000,00 ευρώ αν και αμφότερες  ανήκουν στην κατηγορία των μικρών επιχειρήσεων του άρθρου 1. Επιπλέον είναι πιθανόν κάποιες υποθέσεις να κλείσουν σε πρώιμο στάδιο της διαδικασίας. Εχουμε την άποψη ότι ο επιμερισμός της αμοιβής θα πρέπει να γίνεται μεταξύ όλων των συμμετεχόντων στη διαδικασία και επιπλέον να προβλέπεται και ειδική αμοιβή ως επιβράβευση της επιτυχούς συμφωνίας . Επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί η καταβολή της αμοιβής αναλόγως του σταδίου εξέλιξης της διαδικασίας.

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 11

Διορισμός εμπειρογνώμονα

1. Η εκπόνηση αξιολόγησης βιωσιμότητας του οφειλέτη μπορεί να ανατεθεί σε εμπειρογνώμονα εφόσον υποβάλλεται σχετικό αίτημα από συμμετέχοντες πιστωτές που είναι δικαιούχοι τουλάχιστον του ενός τρίτου (1/3) του συνόλου των απαιτήσεων που συμμετέχουν στη διαδικασία (προαιρετικός διορισμός εμπειρογνώμονα).

Στον εμπειρογνώμονα μπορεί να ανατεθεί με τους ίδιους όρους και η εκπόνηση σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών. Η επιλογή και ο διορισμός του εμπειρογνώμονα γίνεται με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών. Η αμοιβή του εμπειρογνώμονα συμφωνείται ελεύθερα και βαρύνει τους συμμετέχοντες πιστωτές που υπέβαλαν το σχετικό αίτημα διορισμού. Σε περίπτωση κατάρτισης σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών με βάση σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών που εκπονήθηκε από τον εμπειρογνώμονα, η αμοιβή του τελευταίου βαρύνει τον οφειλέτη.

2. Η εκπόνηση αξιολόγησης βιωσιμότητας και του σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών του οφειλέτη που αποτελεί μεγάλη επιχείρηση ανατίθεται υποχρεωτικά σε εμπειρογνώμονα (υποχρεωτικός διορισμός εμπειρογνώμονα). Η επιλογή και ο διορισμός του εμπειρογνώμονα γίνεται με κοινή απόφαση του οφειλέτη και της απόλυτης πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών. Η αμοιβή του εμπειρογνώμονα συμφωνείται ελεύθερα και βαρύνει τον οφειλέτη.

Παρατηρήσεις

Εχουμε την άποψη πως θα πρέπει να υπάρχει μελέτη αξιολόγησης βιωσιμότητας υποχρεωτικά και στην κατηγορία των μικρών επιχειρήσεων , όπως προβλέπεται και για τις μεγάλες επιχειρήσεις στην παράγραφο 2 του άρθρου αυτού. Αλλωστε το  κριτήριο  κατηγοριοποιήσεως και ένταξης μιας επιχείρησης στις μικρές επιχειρήσεις  επιτρέπει να εντάσσονται στο άρθρο αυτό  πλήθος επιχειρήσεων με εντελώς διαφορετικά ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά πχ επιχείρηση με κύκλο εργασιών 100.000,00 ευρώ και οφειλές 65.000,00 ευρώ και επιχείρηση με κύκλο εργασιών 2.400.000,00 ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 1.750.000,00 ευρώ . Είναι προφανές ότι η  ειδική βαρύτητα των δύο περιπτώσεων δεν είναι η ίδια ωστόσο η ακολουθητέα διαδικασία προτείνεται να είναι απλοποιημένη και στις δύο  αυτές περιπτώσεις . Επίσης ειδικά στην περίπτωση που έχουμε επιχειρήσεις κινούμενες στα όρια αλλαγής της κατάταξης  θα έχουμε για δύο  όμοιες στην πράξη περιπτώσεις διαφορετικές διαδικασίες αξιολόγησης  Προτείνουμε  επομένως την υποχρεωτική αξιολόγηση σε κάθε περίπτωση με την καθιέρωση ενός ευέλικτου πλέγματος αριθμοδεικτών  πάντα σε σχέση με το μέγεθος της επιχείρησης και το ύψος των οφειλών, δηλαδή θα πρέπει  να δημιουργηθούν υποκατηγορίες επιχειρήσεων στις κατηγοριοποιήσεις που προβλέπει το άρθρο 1 . .

Προτείνουμε ο εμπειρογνώμονας να είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος με 5ετή συναφή προς το οικονομολογικό επάγγελμα απασχόληση. Επίσης η αμοιβή του εμπειρογνώμονα ειδικά στην περίπτωση των μικρών επιχειρήσεων να επιμερίζεται μεταξύ όλων των συμμετεχόντων στην διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 12

Επικύρωση από το δικαστήριο

1. Ο οφειλέτης ή συμμετέχων πιστωτής δύναται να υποβάλλει στο Πολυμελές Πρωτοδικείο, στην περιφέρεια του οποίου έχει έδρα ο οφειλέτης, αίτηση επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Η υπόθεση εκδικάζεται κατά τις διατάξεις της εκούσιας δικαιοδοσίας. Οι παρεμβάσεις, πρόσθετες ή κύριες, ασκούνται αποκλειστικά με κατάθεση προτάσεων κατά τη συζήτηση της αίτησης στο ακροατήριο χωρίς τήρηση προδικασίας.

Παρατηρήσεις

Η επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθωσης οφειλών , από το Πολυμελές Πρωτοδικείο  έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον τίτλο του σχεδίου νόμου ο οποίος είναι «Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων» και καθιστά την διαδικασία αυτή μια διαφορετική μορφή  εφαρμογής του άρθρου106Β του πτωχευτικού κώδικα .

Επιπλέον με την επικύρωση της συμφωνίας από το Πολυμελές Πρωτοδικείο , αφαιρείται από τη διαδικασία συμφωνίας η ευελιξία λόγω άμεσης εφαρμογής αν ληφθεί υπόψιν η βραδύτητα έκδοσης δικαστικών αποφάσεων από τα Πολυμελή Πρωτοδικεία ., ενώ βαρύνει και με επιπλέον κόστη την οφειλέτιδα  επιχείρηση.  Αλλά και η υποβολή προς επικύρωση σε δικαστήριο άλλης βαθμίδας πχ μονομελές πρωτοδικείο ή ειρηνοδικείο ενώ αντιμετωπίζει  το επιπλέον κόστος της διαδικασίας δεν την καθιστά περισσότερο ευέλικτη λόγω των γνωστών προβλημάτων στην ταχύτητα εκδίκασης των υποθέσεων και έκδοσης των δικαστικών αποφάσεων που αποτελεί γενικευμένο φαινόμενο στη χώρα μας..

Σχέδιο νόμου

Συμμετοχή του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης

12. Από την ημερομηνία υπογραφής από το Δημόσιο της εγκριθείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την κοινοποίηση στο Δημόσιο της δικαστικής απόφασης με την οποία επικυρώθηκε σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, για τις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές:

α) αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για τις ληξιπρόθεσμες δόσεις της σύμβασης καθώς και για τις κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές πιστώνονται στις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές, με την κατά προτεραιότητα κάλυψη δόσης ή δόσεων της σύμβασης, εφόσον καταβάλλονται εντός της προθεσμίας των δόσεων και δεν πιστώνονται διαφορετικά κατά τις κείμενες διατάξεις.

Παρατηρήσεις

Προτείνουμε προκειμένου να ενισχυθεί η βραχυπρόθεσμη ρευστότητα της επιχείρησης την αναστολή και της κατασχέσεως εις χείρας τρίτου ώστε να μην ακυρωθεί πρακτικά  η επιτευχθείσα συμφωνία ρύθμισης και καταβολής των οφειλών σε δόσεις .

Σχέδιο νόμου

15. Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών δύναται να καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων των ως άνω παραγράφων.

Παρατηρήσεις

Προτείνουμε την άμεση έκδοση (αμέσως μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου) όλων των σχετικών, με την εφαρμογή του παρόντος μηχανισμού, αποφάσεων και εγκυκλίων.

Σχέδιο νόμου

20. Από την κοινοποίηση στο ΚΕΑΟ της δικαστικής απόφασης με την οποία επικυρώθηκε σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, για τις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές:

α) αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για τις ληξιπρόθεσμες δόσεις της σύμβασης. Τα αποδιδόμενα ποσά από κατασχέσεις εις χείρας τρίτων πιστώνονται στις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές, με την κατά προτεραιότητα κάλυψη δόσης ή δόσεων της σύμβασης, εφόσον καταβάλλονται εντός της προθεσμίας των δόσεων και δεν πιστώνονται διαφορετικά κατά τις κείμενες διατάξεις.

Παρατηρήσεις

Ομοίως και για τον ίδιο λόγο με αυτόν που αναφέραμε για την παράγραφο 12 προτείνουμε να υπάρχει αναστολή εκτέλεσης και στις κατασχέσεις εις χείρας τρίτων.

Σχέδιο νόμου

21. Με απόφαση του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 16 έως 20.

Παρατηρήσεις

Προτείνουμε την άμεση έκδοση όλων των ως άνω αναγκαίων εφαρμοστικών αποφάσεων και εγκυκλίων.

Σχέδιο νόμου

Άρθρο 16

Ηλεκτρονική πλατφόρμα εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών

 3. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μπορεί να θεσπισθεί, για πρόσωπα, των οποίων οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές δεν ξεπερνούν το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών τους, κατά την οποία η πρόταση ρύθμισης, καθώς και η αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη, θα παράγονται με αυτοματοποιημένο τρόπο από την ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Παρατηρήσεις

Προτείνουμε η πιστοποίηση των οικονομικών και λογιστικών δεδομένων που θα είναι απαραίτητα  για την πρόταση ρύθμισης και την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη να γίνεται από οικονομολόγο μέλος του οικονομικού επιμελητηρίου Ελλάδος , ο οποίος είναι  κάτοχος αδείας λογιστή-φοροτεχνικού Α Τάξεως .

Επιπλέον προτείνουμε την παρακολούθηση  και καταγραφή της εξέλιξης της συμφωνίας  ρύθμισης της οφειλής από την στιγμή που υπογραφεί  το σχετικό πρακτικό έως το πέρας αυτής με την καταβολή όλων των δόσεων . Η καταγραφή αυτή θα έχει ως στόχο την εξαγωγή στατιστικών στοιχείων σχετικά με την εφαρμογή του μηχανισμού αυτού και μπορεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο οι  επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στον μηχανισμό να αποστέλλουν ανά τρίμηνο ή άλλο χρονικό διάστημα σχετικά στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά μπορεί να είναι μια απλή επιβεβαίωση τήρησης της συμφωνίας ή να είναι περισσότερο αναλυτικά.